1. Prezydent wykonuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych przepisach określających kompetencje Prezydenta.
2. Do zakresu zadań i kompetencji Prezydenta należy w szczególności:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i Urzędu i reprezentowanie ich na zewnątrz;
- składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem i udzielanie upoważnień w tym zakresie;
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz upoważnianie innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu tych decyzji;
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu;
- projektowanie i realizacja strategii rozwoju Gminy;
- określanie polityki kadrowej i płacowej Urzędu;
- udzielanie pełnomocnictw procesowych;
- wykonywanie uchwał Rady oraz przedkładanie na sesje sprawozdań z ich realizacji;
- prowadzenie gospodarki finansowej Gminy;
- pełnienie funkcji szefa obrony cywilnej Gminy i nadzór nad wykonywaniem zadań związanych z obronnością.