Najprawdopodobniej od 1 lutego 2023 roku zmienią się trasy autobusów linii 14, 16 i 7. Miasto planuje też wprowadzić nowe ceny biletów. Za jednorazowy przejazd autobusem nie zapłacimy jednak ceny maksymalnej. Bilet normalny będzie kosztować 4 zł. Za tę kwotę przez godzinę od jego skasowania będzie można jeździć wieloma liniami autobusowymi, jeśli nasza trasa wymagać będzie przesiadki. Zmiany wynikają z koncepcji optymalizacji komunikacji miejskiej, którą radni przyjęli na sesji w dniu 21 grudnia br.
Kumulacja negatywnych czynników związanych z drastycznie rosnącymi kosztami utrzymania uderzyła w miejską komunikację w całej Polsce nie mniej boleśnie niż lockdown w 2020 r. Drożejąca energia elektryczna, szybujące ceny paliw oraz presja na wzrost płac w spółkach przewozowych, przy słabnących dochodach miejskich budżetów, zmuszają polskie samorządy do cięcia kosztów, optymalizacji kursów i podnoszenie cen biletów.
Optymalizacji linii autobusowych
– Miasto nie jest w stanie więcej dopłacać do transportu publicznego. Zależy nam jednak na tym, aby mieszkańcy mieli alternatywę komunikacyjną w postaci miejskich autobusów. Prawda jest taka, że koszty utrzymania transportu publicznego w 2023 wzrosną o ok. 1 mln zł., a dochody z biletów pokrywają zaledwie 40 % tych kosztów. Z tej sytuacji kryzysowej mieliśmy trzy wyjścia – albo zwiększyć ceny biletów do maksymalnych, albo zlikwidować ulgi albo zredukować liczbę połączeń w celu ograniczenia wozokilometrów. Postanowiliśmy skorzystać po trochu z pierwszego i trzeciego rozwiązania. Nie likwidujemy ulg, co ostatecznie pozwala nam złagodzić skutki tych zmian – podkreśla wiceprezydent Tadeusz Błędzki.
Nowa cena biletów i bilet korespondencyjny
Na zlecenie Miejskiego Zakładu Komunikacji firma PTC Public Transport Consulting z Gdyni przeprowadziła w Starogardzkie badania marketingowe. Ich celem było przygotowanie koncepcji zmian w ofercie przewozowej starogardzkiej komunikacji miejskiej.
– Zmuszeni zostaliśmy dostosować trasy autobusów do potrzeb mieszkańców, zmienić częstotliwość przejazdów do 20- minutowych z wyłączeniem linii nr 19 (nadal obowiązywać będzie częstotliwość 15-minutowa) oraz ustalić nowe ceny biletów – wyjaśnia dyrektor MZK Wojciech Szambowski.
W związku z tym prawdopodobnie od 1 lutego 2023 rok za jednorazowy przejazd autobusem mieszkańcy Starogardu Gdańskiego zapłacą 4 zł. Bilet ulgowy kosztować będzie 2 zł. Korzystną zmianą będzie możliwość przejazdu więcej niż jednym autobusem na jednym bilecie. Bilet raz kupiony przez godzinę od skasowania będzie uprawniał do jazdy kilkoma autobuami, jeśli trasa podróży będzie wymagać przesiadki.
– Wprowadzenie tzw. biletu korespondencyjnego ma na celu wykorzystanie komunikacji miejskiej w sposób bardziej efektywny. Nieznacznie zmieni się koszt biletów okresowych. Cena biletu miesięcznego – pełnopłatnego wzrośnie o 8 zł, – ulgowy o 4 zł. – informuje dalej dyrektor MZK.
Nowe trasy linii 14 i 16
Zmianie ulegną trasy linii nr 14 i 16. Nowa trasa linii 16 zamiast z pętli Bohaterów Monte Cassino prowadzić będzie z pętli Zielona Dolina, ulicami: Powstańców Warszawskich, Żwirki i Wigury, al. Armii Krajowej, Reymonta i dalej dotychczasową trasą. Do pętli Bohaterów Monte Casino jeździć będzie w zamian linia nr 14. Dodatkowo dla linii 16 wprowadzony zostaje zjazd pod Dworzec PKP, od ul. Hallera ulicami: Gdańską, Hillar, Kolejową i Skarszewską.
W związku ze zmianą trasy linii 16, niewielkiej korekcie ulegnie trasa linii 14. Od ul. Prusa trasa tej linii przebiegać będzie ulicami Gryfa Pomorskiego, Bohaterów Monte Casino, Południową i dalej – do pętli Hermanowo.
– Dzięki takiemu rozwiązaniu nowe rozwijające się rejony miasta zyskają całodzienną i całotygodniową linię autobusową. Jak wynika z badań, ta zmiana jest bardzo ważna dla mieszkańców i potrzebna. Autobusy zaczną też obsługiwać ulicę Południową, którą przysposobiono do tego na etapie jej budowy. Dzięki rozszerzeniu trasy linii 14 mieszkańcy obszaru ul. Bohaterów Monte Cassino nie odczują zmiany– tłumaczy dalej dyrektor MZK.
Zmiana tras linii 14 i 16 spowoduje, że przystanek przy al. Armii Krajowej – pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bohaterów Monte Cassino/al. Jana Pawał II i Reymonta ulegnie likwidacji. W sobotę i niedzielę wybrane kursy linia 14 ( w godzinach 10-18 z częstotliwością 120 minut w każdym kierunku) wykonywać będzie ze zjazdem na pętlę Stadnina, gdyż plan optymalizacji zakłada likwidację obecnie obsługującej tę pętlę linii 17.
Linie 7, 12,19, 27 i 28
Nowa trasa wyznaczona zostaje dla linii 7. Z przystanku Przedmieście poprowadzi ulicami: Kościuszki, al. Jana Pawłą II, Pomorską, al. Niepodległości, 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich, Chojnicką, Kościuszki, Paderewskiego, Rynek, Podgórną, Kanałową( z powrotem: Hallera, Rynek i Chojnicką) i dalej Hallera, Małgorzaty Hillar i Kolejową – do Dworca PKP lub ul. Mickiewicza do Stadniny.
– Trasa jest dość okrężna, ale obejmuje ulice 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich i Chojnicką, co było bardzo istotne dla obsługi uczniów Szkoły Podstawowej nr 2, do której uczęszczają dzieci z Przedmieścia. Kursy tej linii zostaną dostosowane do godzin rozpoczęcia i zakończenia zajęć w szkole przy ul. 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich oraz w szkołach przy ul. Kościuszki – informuje Wojciech Szambowski.
Trasy linii nr 12, 19, 27 i 28 pozostają bez zmian.
Rada Miasta Starogard Gdański na sesji w dniu 21 grudnia podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia opracowania dotyczącego planowania oferty przewozowej, sporządzonego na podstawie badań marketingowych popytu, zawierającego koncepcję zmian w ofercie przewozowej starogardzkiej komunikacji miejskiej. Na tej podstawie opisano w/w zmiany, które Miasto wprowadzi po opracowniu nowych rokładów jazdy.