Wraca moda na kolej – debata o linii Tczew – Starogard – Chojnice

Modernizacja linii kolejowej nr 203 na trasie Tczew – Starogard Gdański – Czersk oraz przewozy pasażerskie na tej linii to główne tematy debaty, która odbyła się 23 marca w Urzędzie Miasta w Starogardzie Gdańskim. O perspektywach rozwoju kolejnictwa rozmawiali przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, dyrektorzy firm kolejowych, władze miasta, powiatu i gmin oraz lokalnych instytucji.  

Wiceprezydent Przemysław Biesek – Talewski, organizator debaty, zachęca też mieszkańców Starogardu i okolic do zgłaszania propozycji i postulatów – co zrobić, aby poprawić pasażerski transport kolejowy w naszym regionie. Na uwagi czeka do końca kwietnia pod adresem:  ratusz@um.starogard.pl z dopiskiem „kolej”.

– Rzeczywistość się zmienia – mówił wiceprezydent, witając zaproszonych gości. Rośnie świadomość pasażerów kolei. Coraz więcej mieszkańców chce podróżować nowoczesnymi pociągami, dlatego zaprosiliśmy państwa do wspólnej debaty o ich potrzebach i pomysłach na rozwój transportu kolejowego w naszej części województwa. – Wraca moda na kolej – dodał Ryszard Świlski, wicemarszałek Województwa Pomorskiego. Mimo prężnie rozwijającej się infrastruktury drogowej oraz łatwości i szybkości przemieszczenia się autem, ludzie coraz częściej skłaniają się ku podróżowaniu pociągiem. Wielu z nich twierdzi, że koleją jest taniej, wygodniej i bezpieczniej. Dzisiejsze spotkanie to siedmiomilowy krok ku określeniu tego co jest, jak jest i co nas czeka w przyszłości.

Zwiększenie liczby połączeń i budowa węzła integracyjnego

Obraz7Przemysław Biesek –Talewski przedstawił historię kolejnictwa w Starogardzie Gdańskim oraz plany miasta związane z budową węzła integracyjnego. – Sam jestem użytkownikiem kolei – mówił – i widzę, jak przy dworcach spontanicznie powstają tzw. park-and-ride’y, gdzie pasażerowie zostawiają samochód, by przesiąść się na pociąg i spokojnie, na czas dojechać do pracy. To jest nasz cel.Obraz5Chcemy wybudować w Starogardzie węzeł integracyjny, który da mieszkańcom możliwość wyboru środka transportu i łączenia dostępnych form komunikacji w różne dogodne kombinacje. Powinniśmy zatem zmierzać w kierunku ułatwienia mieszkańcom tego wyboru poprzez zwiększenie liczby połączeń przez Starogard – kontynuował. Podkreślił znaczenie obecnie obsługiwanych linii na trasie Tczew-Starogard-Chojnice.

Obraz3Zwrócił jednak uwagę na niewystarczającą liczbę taboru i przepełnione pociągi. Zaznaczył konieczność dostosowania godziny odjazdów do potrzeb pasażerów, do czasu kończenia przez nich pracy i nauki w szkołach, jak również na zbyt małą liczbę połączeń z Trójmiastem.

Prace nad zmianą rozkładu jazdy

Dyrektor Przewozów Regionalnych Zbigniew Labuda zapewnił zebranych, że pociągi przez Starogard mogą jeździć co 30 minut, wystarczy tylko zgłosić takie zapotrzebowanie i zamówić pociąg. Jednak, jak się okazuje, nie wszystko jest takie proste i oczywiste. Powstanie nowych połączeń rozbija się o brak pieniędzy. Wyraźnie to podkreślił wicemarszałek Ryszard Świlski, odpowiedzialny za organizację infrastruktury kolejowej na terenie województwa. – Utrzymanie taboru kolejowego kosztuje samorząd wojewódzki ponad 140 mln zł rocznie – powiedział. – Zwiększenie liczby połączeń ze Starogardu do Gdańska nie jest możliwe ze względu na ograniczenia finansowe. Samorząd wojewódzki jest w stanie finansować tylko te przejazdy, które obecnie funkcjonują. Zaproponował natomiast, aby podjąć rozmowy i popracować nad zmianą rozkładu jazdy. Możliwe jest także współfinansowanie połączeń przez lokalne samorządy.

Linia kolejowa nr 203 – dziś i jutro

Obraz6Obok ogólnych tematów, dotyczących kondycji kolejnictwa na terenie województwa pomorskiego, dużo uwagi poświęcono linii nr 203. Omówiono jej obecny stan techniczny i perspektywy rozwoju. Linia Tczew – Czersk jest przewidziana do modernizacji w ramach zadania pod nazwą „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203”, które ma być wykonane z dofinansowaniem unijnym do 2022 roku. Obraz4Jerzy Majder – dyrektor projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformował zebranych, że prace nad studium wykonalności modernizacji linii zakończą się jeszcze w tym roku. Zaznaczył, że elektryfikacji podlegać będzie tylko i wyłącznie odcinek na trasie Tczew – Starogard – Czersk i że nie ma obecnie potrzeby modernizowania tej linii do Chojnic. Nie wykluczył jednak takiej możliwości w przyszłości.

 

Tunel pod torami na ul. Skarszewskiej?

Z kolei Edward Sobiecki z SKB Związku Pracodawców poruszył kwestię wybudowania bezkolizyjnego przejazdu przez tory na ulicy Skarszewskiej w Starogardzie. Zapytał przedstawicieli PKP wprost – czy projektując linię 203 nie mogą zaplanować tunelu podziemnego na ul. Skarszewskiej. Zwrócił uwagę, że brak bezkolizyjnego przejazdu przez tory w perspektywie budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego, może się okazać dla miasta poważnym problemem. Jerzy Majder przyznał, że obszar takiego obiektu jest bardzo duży, niestety pieniędzy na projekt i budowę jest za mało. Zaproponował współpracę i współfinansowanie samorządu. Przemysław Biesek –Talewski zapowiedział, że miasto podjęło już rozmowy z powiatem i gminą na temat przygotowania koncepcji układu drogowego w tym obszarze.

Debata – nowa forma komunikacji

IMG-20160324-WA0001 poprawionyWójtowie, burmistrzowie i prezydenci oraz przedstawiciele lokalnych instytucji byli pod dużym wrażeniem spotkania i merytorycznej dyskusji. – Przekroczyliśmy rubikon – powiedział marszałek Świlski – po raz pierwszy chyba w tak szerokim gronie specjalistów rozmawiamy rzeczowo o problemach mieszkańców kilku powiatów. Otwarcie mówimy o ich potrzebach i tzw. chciejstwie w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Przemysław Biesek Talewski po debacie powiedział – Byłem inicjatorem tego spotkania i cieszę się, że zgromadziło tak wielu uczestników. Może nie przyniosło bezpośrednich efektów, ale zainaugurowaliśmy dyskusję nad wieloma ważnymi tematami. IMG-20160324-WA0002

Teraz, w ślad za tym o czym była mowa, wystąpimy do PKP PLK o ujęcie w projekcie przebudowy linii kolejowej nr 203 wiaduktu, który umożliwi poprowadzenie pod torami ulicy Skarszewskiej. Wystąpimy do Urzędu Marszałkowskiego jako organizatora przewozów o sfinansowanie minimum jednej dodatkowej pary pociągów, która rozładuje nieco tłok w godzinach szczytu. A z Przewozami Regionalnymi będziemy rozmawiać o korekcie rozkładu jazdy. Zachęcam też  mieszkańców Starogardu i okolic do zgłaszania propozycji i postulatów – co zrobić, aby poprawić pasażerski transport kolejowy w naszym regionie. Na uwagi czekamy do końca kwietnia pod adresem ratusz@um.starogard.pl z dopiskiem „kolej”.