Starogard potrójnym laureatem konkursu „Lider Zaufania Mieszkańców”

Tytuł „Lider Zaufania Mieszkańców” to prestiżowa licencja jakości przyznawana za jakość obsługi klientów i nowoczesne metody komunikacji. 18 listopada na Uniwersytecie Warszawskim w imieniu Prezydenta Janusza Stankowiaka przyznany Miastu certyfikat jakości odebrał wiceprezydent Maciej Kalinowski. Miasto wyróżniono też dwiema nagrodami specjalnymi. Otrzymało „Złoty Laur” za obsługę Klientów oraz wyróżnienie ekspertów ze środowiska naukowego za prestiż, zaufanie i pozycję rynkową.

W I edycji konkursu „Lider Zaufania Mieszkańców” Gmina Miejska Starogard Gdański otrzymała aż trzy nagrody!

Uzyskała tytuł Lidera w budowaniu Zaufania wobec Klientów, czyli mieszkańców, obywateli i odbiorców usług społecznych i publicznych. Certyfikat i znak jakości przyznało jej Europejskie Centrum Badań nad Jakością z siedzibą w Krakowie – organizator konkursu „Lider Zaufania Mieszkańców”.

Od lewej Wiktor Żyła Prezydent Konkursu Lider Zaufania Mieszkańców, Magdalena Dalecka rzecznik prasowa Prezydenta Miasta Starogard Gdański oraz zastepca Prezydenta Miasta ds. społecznych Maciej Kalinowski

Dodatkowo z grona Liderów Komisja Konkursowa wyróżniła instytucje, które uzyskały najwyższą liczbę punktów w ocenie „Tajemniczego Klienta”. Starogard znalazł się wśród laureatów nagrody „Złoty Laur” za rzetelne, profesjonalne i życzliwe podejście do klienta. Pracownicy starogardzkiego magistratu nie zawiedli „tajemniczego klienta”, który ocenił ich pracę maksymalną liczbą punktów. Wraz z nagrodą organizatorzy przekazali nagrodzonym raporty z tej oceny.

Trzecie wyjątkowe wyróżnienie, które trafiło do Gminy, było nagrodą niezależnej grupy ekspertów ze środowiska naukowego. Naukowcy ocenili uczestników pod względem prestiżu instytucji, zaufania i pozycji rynkowej.

Uroczysta gala konkursowa

Wyróżnienia w imieniu Prezydenta Miasta Janusza Stankowiaka odebrał wiceprezydent Maciej Kalinowski.  Uroczysta Gala Konkursowa odbyła się 18 listopada br. w sali kolumnowej na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wiceprezydent Maciej Kalinowski odbiera specjalną nagrodę zespołu ekspertów naukowych oceniajacych uczetsników Konkursu pod względem prestiżu zaufania i pozycji rynkowej

— Bardzo ważne wyróżnienia dla Miasta i całego zespołu pracowników Urzędu. Istotą naszego zarządzania jest dialog i komunikacja oparta na zaufaniu. Miasto to ludzie. Bez mieszkańców, bez ich akceptacji, ale i krytyki nie bylibyśmy w stanie zrobić tego, co zrobiliśmy. Dzięki współpracy wielu ludzi Starogard rozwija się w sposób zrównoważony, na wielu płaszczyznach, zachowując przy tym swoją dynamikę. Ludzie są dla nas najważniejsi. Po to właśnie od ponad 10 lat budujemy w Starogardzie społeczeństwo obywatelskie. Dużo wagi przywiązujemy do tego, aby informować starogardzian na bieżąco, aby świadczyć usługi na najwyzszym poziomie  i być dostępnym dla wszytskich, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami. W imieniu Prezydenta dziękuję wszystkim, którzy mięli wpływ na tę wzorową ocenę naszych usług, zwłaszcza pracownikom za ich solidność, rzetelność i profesjonalizm – powiedział zastępca Prezydenta Miasta ds. społecznych Maciej Kalinowski.

Zasady przyznawania certyfikatu

W konkurs „Lider Zaufania Mieszkańców” mogą uczestniczyć wszystkie instytucje publiczne – samorządy, ich jednostki, spółki komunalne, spółdzielnie czy wspólnoty mieszkaniowe. Ocena konkursowa odbywa się metodą „TAJEMNICZEGO KLIENTA”. Członkowie Jury badają uczestników konkursu anonimowo (incognito). Tajemniczy Klient  np. odwiedza instytucję, telefonuje do urzędu, pisze e-maila jako Mieszkaniec / Klient czy kontaktuje się poprzez social media itp.

Jurorzy oceniają kulturę i jakość obsługi (np. czy mógł w sposób efektywny załatwić sprawę albo uzyskać pomoc), jakość działań marketingowych instytucji, a także m.in. dostępność dla Mieszkańców niezbędnych informacji o ofercie instytucji (organizacji) czy treść i jakość strony internetowej uczestnika Konkursu.

Liderzy Zaufania Mieszkańców – trzeci od lewej wiceprezydent Starogardu Gdańskiego Maciej Kalinowski

Starogard Gdański w ocenie komisji konkursowej wykazał się wysoką jakością obsługi Mieszkańców, nowoczesnymi metodami komunikacji oraz nowoczesnością w budowaniu pozytywnych relacji ze swoimi interesariuszami.

System informacji i obsługi Klienta w starogardzkim magistracie

Gmina Miejska Starogard Gdański prowadzi komunikację z mieszkańcami na wielu płaszczyznach poprzez media tradycyjne, społecznościowe, a także spotkania, konsultacje i indywidualne rozmowy. Od 2022 roku prowadzi serwis informacyjny Starogardu Gdańskiego https://telewizja.starogard.pl/, w którym zamieszcza najważniejsze wiadomości z miasta oraz zapowiedzi nadchodzących wydarzeń. Od 2010 roku w Gminie obowiązuje SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ ZGODNY Z WYMAGANIAMI NORMY PN-EN ISO 9001:2009.

Poza tym Urząd w Starogardzie dostosowany jest do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami, gwarantując im pełen komfort obsługi. Wyposażony jest w symultanicznego tłumacza języka migowego, pętle indukcyjne oraz dotykowe tablice tyflograficzne. Wszystkie pomieszczenia oznakowane są alfabetem Braille’a. Na terenie Urzędu działa aplikacja dla niewidzących i niedowidzących. Budynek wyposażony jest w windę oraz schodołazy ewakuacyjne.  Do Urzędu prowadzą drzwi automatycznie się otwierajace, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Kadra pracownicza została przeszkolona w zakresie współpracy ułatwiającej komunikację i obsługę osób ze specjalnymi potrzebami. Dziesięciu pracowników Urzędu osiągnęła trzeci stopień znajomości języka migowego. Miasto na bieżąco informuje mieszkańców o wszystkich najważniejszych wydarzeniach, inwestycjach o zdarzeniach na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych. W transparentny sposób na stronie BIP publikuje bieżące wydatki gminy.

fot. Magdalena Dalecka