Dezyderat, czyli akt prawny wyrażający pragnienie komisji sejmowych, złoży Komisja Infrastruktury do Premier Beaty Szydło w sprawie poparcia budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego na drodze krajowej nr 22. Decyzja zapadła na wyjazdowym posiedzeniu Komisji w Starogardzie Gdańskim w dniu 18 maja br.
18 maja br. 15 z 39 członków sejmowej Komisji Infrastruktury obradowało na wyjazdowym posiedzeniu w Starogardzie Gdańskim. Komisja przyjechała do Starogardu zapoznać się m.in. ze stanem przygotowań do budowy obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 22. Omówili też perspektywy realizacji Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019 ze szczególnym uwzględnieniem województwa pomorskiego, komunikację i infrastrukturę kolejową na przykładzie linii kolejowej nr 203 oraz stan bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach powiatowych i gminnych na przykładzie powiatów chojnickiego i starogardzkiego.
Komisja poparła budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego na drodze krajowej nr 22. Poparcie wyraziła w formie dezyderatu, który za namową Przewodniczącego Komisji Bogdana Rzońcy skierowała nie do Ministra Infrastruktury i Budownictwa, ale bezpośrednio do Premier Beaty Szydło. – Dokument z pewnością i tak trafi do Ministra, ale wcześniej pani premier dowie się o wyjeździe Komisji do Starogardu, o tym, że posłowie zapoznali się na miejscu z problemami komunikacyjnymi gminy, i że widzą oraz popierają potrzebę budowy starogardzkiej obwodnicy – powiedział.
– Komisja w ten sposób potwierdziła, że droga szybkiego ruchu jest inwestycją niezbędną dla udrożnienia głównego ciągu komunikacyjnego na terenie miasta oraz poprawy bezpieczeństwa jego mieszkańców – powiedział prezydent Janusz Stankowiak.
Posłowie zwrócili uwagę na duże zaangażowanie środowiska lokalnego w sprawę budowy obwodnicy, w tym na fakt sfinansowania przez lokalne samorządy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tej inwestycji oraz aktywność lokalnych przedsiębiorców. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do przygotowania realizacji tego zadania decyzja o ogłoszeniu przetargu na jego realizację winna zapaść na przełomie lat 2018/2019. W roku 2019 powinna zostać podpisana umowa w formule „zaprojektuj i wybuduj”, a sama realizacja inwestycji powinna zostać przeprowadzona w latach 2020-2022.
– Ruch pojazdów, w tym szczególnie pojazdów tranzytowych, jest na granicy przepustowości drogi krajowej nr 22, przebiegającej przez centrum miasta, co przemawia za koniecznością wyprowadzenia go poza granice Starogardu – przekonywał w swoim wystąpieniu zastępca prezydenta ds. techniczno-inwestycyjnych Przemysław Biesek-Talewski. – Natężenie ruchu w mieście i prognozy jego wzrostu, jedne z najwyższych dla miast średniej wielkości w północnej Polsce, w pełni uzasadniają potrzebę budowy obwodnicy Starogardu – podkreślał.
O potrzebie budowy starogardzkiej obwodnicy podczas posiedzenia przekonywał również inicjator wyjazdowej Komisji Infrastruktury poseł na Sejm RP Jan Kilian.
– Mimo silnych argumentów przemawiających za budową dróg w innych regionach Polski, uważam że obwodnica starogardzka powinna być potraktowana priorytetowo, jako ważny odcinek tranzytu międzynarodowego Wschód – Zachód Europy Środkowej właśnie w południowej części województwa pomorskiego – powiedział starogardzki poseł.
Komisja ze Starogardu udała się do Chojnic, gdzie kontynuowała swoje obrady. Posłowie mieli okazję przejechać się drogą krajową nr 22 w godzinach szczytu i zapoznać się w praktyce z problemami komunikacyjnymi mieszkańców Starogardu, spowodowanymi zbyt dużym natężeniem ruchu.