Pod hasłem „Mogę. Umiem. Potrafię!” Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Marii Konopnickiej zorganizowała Szkolny Dzień Świadomości Dysleksji.
Wydarzenie odbyło się w październiku w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Jest to coroczna akcja społeczna organizowana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji, mająca na celu popularyzowanie wiedzy o dysleksji.
Podczas Szkolnego Dnia Świadomości Dysleksji uczniowie oddziałów przedszkolnych oraz klas II i III uczestniczyli w spotkaniach z Bratkiem (przyjacielem dzieci uczących się czytać i pisać). Młodsze dzieci zapoznały się z wybranymi zawodami, natomiast starsze rozmawiały na temat umiejętności czytania. Wiele emocji wzbudziła rozsypanka literowa, którą dzieciaki wspólnie układały, by w nagrodę przystąpić do Klubu Przyjaciół Bratka. Dzieci z klas I uczestniczyły w zajęciach prowadzonych „Metodą Dobrego Startu” profesor Marty Bogdanowicz, podczas których poznały literę „s”.
W klasach IV – VI zorganizowany został konkurs „Ortomagiczna Ortografia”, polegający na poszukiwaniu trudnych ortograficznie wyrazów ukrytych w szkolnych korytarzach. Podczas przerw uczniowie zamieniali się w poszukiwaczy i z wielkim zapałem zapisywali na kartach odnalezione wyrazy konkursowe.
Laureatami konkursu zostały:
Dominika Dembicka, klasa VA
Dagmara Chmielecka, klasa IVC
Sandra Bełczącka klasa, VIB
Laura Karolewska klasa, IVB
Ponadto zorganizowano wystawę najładniejszych portretów Bratka, wykonanych przez uczniów klas młodszych. Z kolei praca plastyczna „Znana osoba z dysleksją –Whoppi Goldberg”, którą wykonali wspólnie uczniowie PSP2, została umieszczona na wystawie zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Dysleksji oraz Galerię Neptun.
Przez cały okres trwania akcji na tablicy informacyjnej umieszczone były wiadomości na temat dysleksji, a także praktyczne wskazówki do pracy z dziećmi dla rodziców.
Wszystkie działania miały charakter informacyjny oraz edukacyjny. Ich celem było zapoznanie uczniów i rodziców z tematyką dysleksji*.
*Dysleksja– to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego (mikrouszkodzeniami mózgu).