Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię

Na budynku Towarzystwa Budownictwa Społecznego Ziemi Kociewskiej Spółka z o.o., przy ulicy Hallera 38 w Starogardzie Gdańskim, powstał mural o powierzchni ponad 70 metrów kwadratowych, który jest częścią kampanii społecznej „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię”, realizowanej w ramach projektu „Profilaktyka raka jelita grubego szansą na wydłużenie aktywności zawodowej mieszkańców województwa pomorskiego”.

Mural został wykonany przez Konrada Kowala z KOKA Studio i przedstawia wielkoformatowy rysunek satyryczny, autorstwa trójmiejskiej rysowniczki Agnieszki Szczepaniak.

Głównym założeniem kampanii jest prowadzenie działań promocyjnych na obszarach tzw. „białych plam”, czyli powiatów o najniższej zgłaszalności na profilaktyczne badania kolonoskopowe, dlatego też mural powstał między innymi w Starogardzie Gdańskim.

– Zależało nam na tym, aby działania prowadzone w ramach kampanii promocyjnej, były nieszablonowe, przyciągające uwagę mieszkańców i zachęcające do udziału w projekcie – mówi koordynator projektu Małgorzata Kondek. – Dzięki dotychczasowym działaniom od stycznia do końca czerwca 2018 r. badania wykonały już 692 osoby, co nas bardzo cieszy, zwłaszcza że ich liczba z miesiąca na miesiąc rośnie. W tym roku wykonaliśmy już 3 murale: w Kościerzynie, Kwidzynie
i Bytowie. Mural w Starogardzie Gdańskim jest już ostatnim muralem w ramach kampanii. Wszystkie te miejscowości należą do obszarów „białych plam”.

To niestandardowe działanie to element 3-letniej kampanii organizowanej w ramach projektu „Profilaktyka raka jelita grubego szansą na wydłużenie aktywności zawodowej mieszkańców województwa pomorskiego”, realizowanego przez COPERNICUS Podmiot Leczniczy Sp. z o. o. Z bezpłatnych badań kolonoskopowych mogą skorzystać kobiety i mężczyźni aktywni zawodowo
w wieku:
– 50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego, a także w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego,
– 40-65 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego,
– 25-65 lat pochodzące z rodziny z zespołem Lyncha.

Do projektu można się zgłosić poprzez formularz na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pl lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem (58) 727 01 30. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Partnerem Wiodącym projektu jest COPERNICUS PL Sp. z o. o., jeden z największych samorządowych podmiotów leczniczych w województwie pomorskim. Spółka w swojej strukturze posiada dwie pracownie endoskopowe: w szpitalu św. Wojciecha i szpitalu im. M. Kopernika, wykonujące profilaktyczne badania kolonoskopowe oraz Wojewódzkie Centrum Onkologii, będące specjalistycznym ośrodkiem zajmującym się diagnozą i leczeniem chorób nowotworowych. Dzięki temu Copernicus zapewnia wszystkim zainteresowanym pomoc i wsparcie zarówno w zakresie profilaktyki, jak i opieki medycznej.

W ramach projektu badania kolonoskopowe można wykonać również w ośrodkach współpracujących: w Medpharmie Zakładzie Opieki Zdrowotnej S. A. w Starogardzie Gdańskim oraz w Szpitalu Specjalistycznym w Kościerzynie. Oba podmioty zaangażowane są w działania promocyjne
i edukacyjne na rzecz pacjentów.

Partnerami projektu są Pomorski Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia, Fundacja OnkoRejs – Wybieram Życie oraz Przychodnia BaltiMed Sp. z o. o. sp. k.

Za kampanię odpowiada Strategia 360, trójmiejska agencja marketingowa z ponad 20-letnim doświadczeniem. Do współpracy zaprosiła Agnieszkę Szczepaniak, ilustratorkę pracującą pod pseudonimem PaplaLAla, która w ramach 3-letniej akcji promocyjnej wykona serię rysunków satyrycznych. Będą one w humorystyczny sposób uświadamiać mieszkańców o potrzebie wykonania badań profilaktycznych, niwelować barierę wstydu oraz strachu dotyczącą kolonoskopii.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.