„Jedno dla wszystkich, wszystkie dla jednego” – miasta mówią wspólnym głosem

Starogard Gdański łączy się ze 170 miastami w Polsce w kampanii Związku Miast Polskich  pn. „Jedno dla wszystkich, wszystkie dla jednego”. Lepsze prawo, współpraca i rozwój.  Zysk. W roku obchodów 30-lecia samorządu terytorialnego miasta polskie staną na jednej linii, by wspólnie walczyć o lepszą przyszłość swoich lokalnych społeczności.

„Jedno dla wszystkich, wszystkie dla jednego” – pod takim hasłem wystartowała kampania wizerunkowa Związku Miast Polskich, która podkreśla znaczenie współpracy środowiska samorządowego, wzmacnia poczucie wspólnotowości i wskazuje, że członkostwo w Związku przynosi korzyści płynące ze współdziałania pomiędzy miastami. Jest to szczególnie ważne w tym roku, w którym obchodzimy rocznicę 30-lecia samorządu terytorialnego. Przypominamy, że 27 maja 1990 roku odbyły się pierwsze całkowicie wolne wybory do rad gmin. Były one efektem uchwalonej 8 marca 1990 roku ustawy o samorządzie terytorialnym, która została przygotowana przez Senat RP, wyłoniony w wyborach 4 czerwca 1989 roku.

Kampania ma charakter ogólnopolski, a za sprawą miast członkowskich ZMP również lokalny. Przekaz zostanie skierowany zarówno do całego środowiska samorządowego ZMP, jak i do miast, które nie są jeszcze członkami Związku. Odbiorcami komunikatów staną się również mieszkańcy polskich miast. W przedsięwzięcie zaangażowało się 170 miast członkowskich ZMP, które zadeklarowały współpracę i aktywny udział w dystrybucji informacji na szczeblu lokalnym.

Współcześnie to właśnie miasta na całym świecie biorą na swoje barki rozwiązywanie największych problemów i wyzwań. W ramach różnych sieci współpracy uczymy się od siebie nawzajem, czerpiemy inspiracje i kształtujemy lepszą rzeczywistość. W tym roku świętujemy 30 lat odrodzenia samorządu terytorialnego w naszym kraju. To doskonała okazja, aby pokazać, że państwo zdecentralizowane, z silnymi władzami lokalnymi to gwarancja zarządzania zgodnego z oczekiwaniami mieszkańców – mówi prezydent Ciechanowa, sekretarz Zarządu ZMP, Krzysztof Kosiński.

Na stronie internetowej www.miasta.pl będą przedstawiane informacje o najważniejszych działaniach i inicjatywach legislacyjnych, które ZMP podejmie w najbliższych miesiącach.

O ustawach dla miast w Senacie

Kampanii wizerunkowej będą towarzyszyć debaty merytoryczne dotyczące spraw istotnych dla miast, organizowane przez Senacką Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Związek Miast Polskich w Senacie. Podczas nich zostaną poruszone tematy dotyczące stanu finansów samorządowych, gospodarki odpadami, zmian w ustawach ustrojowych czy roli organizacji samorządowych w polskim życiu publicznym. Debaty zapoczątkują proces legislacyjny przygotowanych przez ZMP konkretnych projektów ustaw, które prezes Związku, senator Zygmunt Frankiewicz wniesie pod obrady Senatu. Pierwsza debata odbędzie się 2 marca i będzie dotyczyła finansów polskich miast i gmin. Debaty będą transmitowane online na profilu Związku na Facebooku i na stronie www.miasta.pl.

Działania wizerunkowe i debaty merytoryczne w Senacie

Kampania potrwa od 24 lutego do 10 marca. ZMP i miasta będą jednak prowadzić działania komunikacyjne aż do majowych obchodów 30. rocznicy odrodzenia samorządu terytorialnego.

Hasłem kampanii jest parafraza dewizy trzech muszkieterów „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego” z powieści Aleksandra Dumasa, która została zaadaptowana do kontekstu kampanii i brzmi „Jedno dla wszystkich, wszystkie dla jednego” Podmiotem domyślnym tej frazy jest oczywiście miasto. Aby przekaz był atrakcyjny i intrygujący, hasło zostało przedstawione graficznie w formie ukazującej słowo „zysk”. Slogany poszczególnych kampanii lokalnych zostały zindywidualizowane, dzięki czemu komunikują one odbiorcom, że beneficjentem „zysku” płynącego ze współpracy miast jest właśnie ich miasto. Przykładowe hasła brzmią: „Wszystkie miasta dla Wrocławia”, „Wszystkie miasta dla Sopotu”, „Wszystkie miasta dla Mielca”. Grafiki zawierają ikonę symbolizującą charakterystyczny dla miasta obiekt.

W ramach kampanii został przygotowany pakiet grafik do komunikacji ogólnopolskiej oraz 170 zindywidualizowanych grafik dla każdego miasta. Komunikacja obejmie: Internet, portale samorządowe, media społecznościowe, lokalne nośniki reklamowe miast biorących udział w projekcie (citylighty, miejskie przestrzenie plakatowe i nośniki elektroniczne), działania public relations. Powstaną także publikacje na: portalu Onet, Nasze Miasto i w Polska Press. Za kampanię odpowiadają agencje – Synergia Creative i MORE Interactive.

Samorządowa stolica Polski we Wrocławiu

Już na początku marca w Wrocławiu (5-6.03) odbędzie się doroczne Zgromadzenie Ogólne ZMP, na które są zaproszone wszystkie miasta członkowskie Związku. Do Związku Miast Polskich należy aktualnie 328 miast, najwięcej w jego powojennej historii. Oprócz czynności statutowych i podsumowania aktywności Związku w minionym roku, jednym z ważniejszych tematów konferencji programowej w ramach Zgromadzenia Ogólnego we Wrocławiu będą – „Samorząd miejski – liderzy zmian w Trzydziestoleciu wolnej Polski” oraz „Możliwości rozwoju miast a rosnące obciążenia finansowe”.

Kontakt:

Joanna Nowaczyk
zastępca dyrektora Biura ZMP ds. PR
tel.: 786 87 65 37, mail: joanna.nowaczyk@zmp.poznan.pl

Joanna Proniewicz
rzecznik prasowy ZMP
tel.: 601 312 741, mail: joanna.proniewicz@zmp.poznan.pl

Paulina Rybczyńska
rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ciechanów
tel.: 512 705 031, mail: p.rybczynska@umciechanow.pl