8 maja w Centrum Biznesu Szwarc w Starogardzie Gdańskim minister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński spotkał się z przedstawicielami starogardzkich samorządów i lokalnego biznesu. Rozmowy dotyczyły budowy obwodnicy Starogardu oraz dróg krajowych.
– Nie widzę zagrożenia dla budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego – zapewnił minister Smoliński. Podkreślił jednak, że nie wszystkie inwestycje, wpisane do Programu Budowy Dróg Krajowych mają zapewnione finansowanie. Wiele z nich z programu wypadnie. – W budżecie państwa na inwestycje drogowe zaplanowane jest 107 mld zł, podczas gdy koszt wszystkich zadań przekracza kwotę 200 mld zł. – poinformował. – Dlatego tak ważne jest, aby jak najszybciej ustalić przebieg starogardzkiej obwodnicy i uzyskać konieczne pozwolenia środowiskowe. Na tę chwilę finansowanie dla obwodnicy Starogardu jest zabezpieczone, ale im później zapadnie decyzja, tym będzie trudniej z jego utrzymaniem. Mimo to Kazimierz Smoliński zapowiedział, że zrobi wszystko, aby droga szybkiego ruchu, która uwolni miasto od ruchu tranzytowego, została zrealizowana.
Wiceprezydent Przemysław Biesek –Talewski przypomniał, że miasto jako zamawiający zbliża się do końca realizacji swojej części projektu.
– Kończymy opracowanie materiałów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej oraz studium techniczno-środowiskowe i najprawdopodobniej w II półroczu przekażemy komplet dokumentów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – zaznaczył wiceprezydent.
Dodał, że miasto cały czas liczy, że zostanie wybrany wariant trzeci, czyli ten najbardziej wysunięty na południe od centrum Miasta. Oczywiście zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, o decyzję środowiskową wystąpi już GDDKiA, zaraz po przekazaniu jej pełnej dokumentacji jednego wybranego wariantu. Po jej otrzymaniu przekaże temat do Warszawy. Podkreślił, że to nie od miasta zależy czy decyzje w sprawie budowy obwodnicy zapadną szybko, czy nie. – Okres trwania poszczególnych etapów przygotowań realizacji budowy obwodnicy jak widać jest stosunkowo długi. Od decyzji o sfinansowaniu przez miasto Studium obwodnicy, która zapadła w 2014 roku do zakończenia I etapu przygotowań minęły 3 lata. To oznacza, że realizacja tego zadania nie nastąpi w najbliższych latach, bo trzeba przejść szereg procedur, żeby dobrze przygotować się do tej inwestycji – podkreślił.
Wiceprezydent Talewski przypomniał też o planowanej wspólnie z GDDKiA budowie ścieżki rowerowej do Stada Ogierów oraz przebudowie ronda na skrzyżowaniu krajowej 22 i ul. Skarszewskiej. Dla obu zadań miasto finansuje przygotowanie projektu budowlanego. Natomiast realizacją w chwili pojawienia się wolnych środków zajmie się GDDKiA.
Dyrektor GDDKiA Radosław Kantak potwierdził ustalenia z władzami miasta. Omówił przy okazji zakres prowadzonych aktualnie prac GDDKiA, również na terenie powiatu starogardzkiego. Z kolei na temat stanu zaawansowania prac na drogach wojewódzkich 222., 229 i 224 wypowiedział się obecny na spotkaniu wicemarszałek Województwa Pomorskiego Ryszard Świlski.
Poseł na Sejm RP Jan Kilian poinformował wszystkim o planowanej wizycie sejmowej Komisji Infrastruktury w Starogardzie Gdańskim i Chojnicach. Komisja spędzi w stolicy Kociewia dwa dni – 18 i 19 maja. Tematem ich obrad będzie kondycja dróg powiatowych i gminnych na przykładzie powiatu starogardzkiego i chojnickiego, budowa obwodnicy oraz bezpieczeństwo na drogach.
Spotkanie zainicjował Starogardzki Klub Biznesu – Związek Pracodawców, w imieniu którego Edward Sobiecki Dyrektor Biura na zakończenie podziękował ministrowi, wicemarszałkowi oraz władzom samorządowym za dotychczasową współpracę i przychylność w rozwiązywaniu problemów infrastrukturalnych w mieście i powiecie.