Miasto wprowadza nowy sposób naliczania opłat za śmieci. Zeszłoroczne ceny wzrosną od 5 do 15 zł. Rada Miasta przyjęła w tej sprawie stosowną uchwałę. Od 1 kwietnia w Starogardzie Gdańskim obowiązywać będą dwie stawki – 39 zł zapłacą osoby mieszkające samotnie w gospodarstwach jednoosobowych, dla pozostałych mieszkańców prowadzących gospodarstwa wieloosobowe opłata wyniesie 79 zł.
– Kolejna zmiana systemu naliczania opłat za śmieci w Starogardzie Gdańskim może budzić zdziwienie, ale dla nas najważniejsi są mieszkańcy, ich dobro i troska o jakość ich życia. Wsłuchaliśmy się w ich głosy, komentarze i opinie na temat podwyżki cen za śmieci, wprowadzonej od 1 stycznia tego roku. Wielu nie zgłaszało sprzeciwu, inni wyraźnie byli niezadowoleni. Prawda jest taka, że kiedy w październiku 2021 roku zatwierdzaliśmy nowy system naliczania opłat, nie znaliśmy jeszcze skutków zmian, z jakimi przyszło nam się mierzyć obecnie. Za podstawę naliczania opłaty przyjęliśmy metodę od gospodarstwa domowego z uwzględnieniem powierzchni mieszkania lub domu. Podjęliśmy taką decyzję z wielu powodów. Jednym z nich była potrzeba uszczelnienie systemu, aby Miasto nie musiało dopłacać do gospodarki odpadami z własnego budżetu – powiedział podczas poniedziałkowych konsultacji nowej metody naliczania opłat za śmieci z radnymi prezydent miasta Janusz Stankowiak.
Prezydent zwrócił uwagę, że w Starogardzie wg danych GUS mieszka ponad 47 tys. mieszkańców, natomiast z deklaracji śmieciowych wynika, że w Starogadzie mieszka ok. 38,5 tys. osób.
– Różnica to ponad 8 tys. osób, które nie figurują w systemie. Nie płacąc za śmieci generują stratę ok. 3 mln zł. na rok. W 2021 roku nasze Miasto na gospodarowanie odpadami wydało ponad 14 mln zł. Z tytułu opłat za śmieci uzyskaliśmy dochód w kwocie 12,9 mln zł. Deficyt wyniósł ponad 1,1 mln zł – wyjaśniał dalej prezydent. – Musieliśmy podwyższyć ceny za śmieci. Okazało się jednak, że przyjęta w październiku metoda nie jest dla wszystkich sprawiedliwa. Chroni rodziny wielodzietne, ale godzi w osoby samotne zamieszkujące gospodarstwa jednoosobowe. Skutki tej decyzji analizujemy od początku stycznia, szukając innych rozwiązań. Do tego czasu, aby zmniejszyć obciążenie wynikające z większych opłat, wprowadziliśmy miejskie wsparcie osłonowe, zwiększając kryterium dochodowe do 2100 zł w celu uzyskania zasiłku celowego m.in. na pokrycie kosztów opłat za śmieci. Wiąże się to jednak z procedurą, której nie wszyscy chcą się poddać, dlatego przyspieszyliśmy analizę wszystkich dopuszczalnych przez prawo sposobów rozliczania wywozu śmieci, aby jak najszybciej wprowadzić nowe rozwiązania – kontynuował prezydent.
Po wnikliwej analizie różnych wariantów, mając na uwadze fakt, że nie ma jednej sprawiedliwej metody, która byłaby satysfakcjonująca dla każdego, Miasto wybrało metodę najprostszą, opartą na czynniku ludzkim. W piątek 28 stycznia prezydent spotkał się z zarządcami Spółdzielni Mieszkaniowej Kociewie oraz Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Przedstawił im propozycję nowych stawek za śmieci. Wspólnie przedyskutowali je, analizując „za” i „przeciw” innych wariantów naliczania opłat. Rozważyli opcję wprowadzania kilku stawek z podziałem na gospodarstwa jedno, dwu, trzy i więcej osobowe czy uzależnienia cen od zużycia wody. Ostatecznie większość przekonał argument, że metoda zaproponowana przez prezydenta nie tylko zapewni samofinansowanie systemu, ale przede wszystkim ułatwi weryfikację zgodności deklaracji z rzeczywistością, co jest kluczowe dla zapewnienia jego szczelności.
Postanowiono więc, że w nowym systemie obowiązywać będą tylko dwie stawki – 39 zł dla osób mieszkających samotnie w gospodarstwach jednoosobowych i 79 zł – dla pozostałych mieszkańców prowadzących gospodarstwa wieloosobowe.
Porównując ceny, które obowiązywały do końca grudnia 2021 roku i to ile zapłacimy według nowego systemu od 1 kwietnia, różnice w opłatach nie będą takie duże, ponieważ procentowo rozłożone zostały w sposób bardziej sprawiedliwy, w przedziale od 5% do 23% , czyli ceny wzrosną jedynie od 5 do 15 zł.
Gospodarstwa jednoosobowe |
|||
do 40 m2 |
40-80 m2 |
powyżej 80 m2 |
|
Stawki przed podwyżką |
34 zł |
34 zł |
34 zł |
Stawki od 1.01.2022 |
47 zł |
74 zł |
79 zł |
Stawki nowe od 1.04.2022 |
39 zł |
39 zł |
39 zł |
Gospodarstwa wieloosobowe |
|||
do 40 m2 |
40-80 m2 |
powyżej 80 m2 |
|
Stawki przed podwyżką |
64 zł |
71 zł |
75 zł |
Stawki od 1.01.2022 |
47 zł |
74 zł |
79 zł |
Stawki nowe od 1.04.2022 |
79 zł |
79 zł |
79 zł |
Podczas konsultacji z radnymi w poniedziałek 31 stycznia prezydent zapowiedział, że wraz z wprowadzeniem nowego systemu naliczania opłat, mieszkańcy otrzymają do wypełnienia nowe deklaracje. Dodał, że zarówno Miasto, jak i zarządcy Spółdzielni Mieszkaniowej Kociewie oraz TBS będą skrupulatnie je weryfikować.
– Będziemy dokładnie sprawdzać prawdziwość deklaracji, zwłaszcza w przypadku jednoosobowych gospodarstw domowych i tzw. deklaracji zerowych. Chcemy, aby system z jednej strony był jak najmniej obciążający dla mieszkańców, a z drugiej jak najbardziej klarowny dla nas jako jego administratorów – powiedział Janusz Stankowiak.
Prezydent podkreślił też, że wprowadzony system i stawki opłat za śmieci będą obowiązywały do końca kadencji, bez względu na inflację czy wzrost kosztów utrzymania, aby mieszkańcy mieli poczucie stabilności i bezpieczeństwa.
Rada Miasta na sesji w dniu 3 lutego jednomyślnie podjęła uchwałę w tej sprawie.
Nowe ceny za śmieci mają obowiązywać od 1 kwietnia 2022 roku.