W dniach 16 – 22 listopada cztery starogardzkie gimnazja uczestniczyły w warsztatach kreatywnych, w których młodzi ludzie uczyli się postaw przedsiębiorczości. Warsztaty odbyły się w formie gry biznesowej w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.
Przebieg gry
Spośród uczniów wybrano BANKIERA, GŁÓWNEGO KSIEGOWEGO, KASJERA oraz utworzono kilka zespołów. Każdy z zespołów otrzymał ludzika, który był wizualizacją ich wyborów, kartę do zapisywania transakcji oraz 100 talarów na start.
Gra podzielona była na 10 etapów (miesięcy). Na każdym z etapów zespoły dokonywały racjonalnych wyborów spośród 4 możliwych opcji, przewidując ich konsekwencje.
Dla przykładu, w pierwszym miesiącu zespoły wybierały spośród następujących 4 wariantów:
• zakup programu FOTO (do obróbki zdjęć) – za 20 talarów
• możliwość zapisania się na prawo jazdy kategorii AM w promocyjnej cenie – 40 talarów
• zakup biletu do wesołego miasteczka – 10 talarów
• możliwość nie dokonania żadnego wyboru z wymienionych opcji.
Następnie gimnazjaliści przeprowadzali transakcje zgodnie z podjętym wyborem. Zadaniem głównego księgowego, kasjera oraz bankiera było dokonanie stosownych wpłat bądź wypłat i zapisów księgowych.
Za podjęte decyzje o pracy wolontariackiej albo przeznaczeniu środków na relaks czy przyjemności zespoły otrzymywały serduszka.
Każdy kolejny etap (miesiąc) przynosił nowe możliwości, ale też stawiał zespoły przed coraz trudniejszymi wyborami. Okazywało się, że źle podjęta decyzja w poprzednim miesiącu wpływała niekorzystnie na dalsze losy ludzika, natomiast decyzje dobrze przemyślane pozwalały na pomnażanie gromadzonego kapitału.
Ponadto podczas gry w każdym zespole tworzyły się indywidualne historie ludzika. Stały się one podstawą do porównań pomiędzy zespołami, dyskusji i wniosków. Wygrywał ten zespół, który zachował harmonijne proporcje między inwestowaniem a oszczędzaniem
i zgromadził minimum dwa serduszka oraz zakończył grę z najwyższym saldem.
Inwestowanie, oszczędzanie i relaks
Podczas gry uczniowie dostrzegli, że gospodarowanie finansami powinno obejmować wszystkie trzy obszary: inwestowanie w rzeczy, które później mogą przynosić dochody (np. zakup programu komputerowego FOTO), oszczędzanie (np. zakładanie lokat przynoszących zyski), dbałość o kontakt z bliskimi i relaks (co pozwala na lepsze psychiczne funkcjonowanie i także przynosi korzyści, np. w postaci zawiązywania nowych przyjaźni). Dodatkowym walorem edukacyjnym gry było wprowadzenie ryzyka w postaci możliwości zaciągnięcia pożyczki, jako konsekwencji podejmowanych wcześniej decyzji.
Przeprowadzone zajęcia okazały się wielkim sukcesem. Młodzież chętnie angażowała się w zabawę. W klasach odczuwalne było rosnące napięcie i ekscytację, nasilającą się z minuty na minutę wraz z każdą podjętą decyzją. Nic więc dziwnego, że zaraz po zakończeniu gier gimnazjaliści pytali, kiedy będą mogli ponownie uczestniczyć w podobnych warsztatach.
Oficjalne podsumowanie Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości oraz wręczenie podziękowań za udział nastąpi w grudniu.
Koordynatorem warsztatów „Myślenie ma znaczenie ! Gry zespołowe dla młodzieży” był Urząd Miasta Starogard Gdański.
Udział wzięli
17.11 – kl. II E pod opieką Pana Igora Czarkowskiego – Gimnazjum nr 3
18.11 – kl. II B pod opieką Pani Lucyny Lamek – Gimnazjum nr 1
19.11 — Kl. I A pod opieką Pani Jolanty Wichrowskiej – Gimnazjum nr 4
20.11 – KL. II F pod opieką Pana Adama Gradowskiego – Gimnazjum nr 2