Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę projektu i budowy blisko 16 km obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Spośród dwunastu ofert wybrała najkorzystniejszą, na kwotę blisko 408 mln zł, którą złożyła firma Unibep.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Zakres prac
Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach. Ronda turbinowe połącza ją z siecią dróg publicznych. Jej nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Prace budowlane obejmą również obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Na trasie pojawi się infrastruktura ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Większe bezpieczeństwo
— To wspaniała wiadomość – długo wyczekiwana — mówi prezent miasta Janusz Stankowiak. — Dla mieszkańców Starogardu Gdańskiego niezwykle ważna. Dzięki tej inwestycji zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Obwodnica odciąży lokalny ruch i zwiększy przepustowość w samym mieście. Liczymy, że po oddaniu jej do użytku, ruch tranzytowy odbywać się będzie poza graniami miasta. Obecnie koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zasady zrównoważonego rozwoju — dodał włodarz miasta.
Finał w 2029 r.
Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (przy czym w trakcie trwania robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca). Umowę GDDKiA planuje podpisać pod koniec II kwartału 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.
źródło inf: GDDKiA