Co nowego na budowie starogardzkiego węzła integracyjnego

Prace przy budowie integracyjnego węzła komunikacyjnego nabierają tempa. Do zakończenia inwestycji pozostało ponad 5 miesięcy. Budowa współfinansowana jest z funduszy unijnych w ramach RPO WP na lata 2013-2020. Zadanie realizuje firma Strabag z Pruszkowa. Jej koszt to 34 mln zł.

Ta największa inwestycja w mieście rozpoczęła się w marcu 2017 roku. Zadanie obejmuje przebudowę kompleksu budynków dworca PKP oraz układu komunikacyjnego wokół, m.in. ulicę M.Hillar, ul. Kolejową, część ul. Gdańskiej i przede wszystkim Aleję Wojska Polskiego. Przy dworcu kolejowym wybudowany zostanie też nowy dworzec autobusowy, liczne parkingi oraz wiaty przystankowe dla pasażerów autobusów.

Przebudowa ul. Kolejowej na odcinku od ul. Skarszewskiej do Alei Wojska Polskiego

Przebudowa ulicy Kolejowej na odcinku od ul. Skarszewskiej do Alei Wojska Polskiego jest już na ukończeniu. Wykonana została infrastruktura podziemna, a na jezdni położono pierwszą warstwę nawierzchni. W najbliższych tygodniach wykończone zostaną chodniki po obu stronach oraz położona warstwa ścieralna jezdni. Jednocześnie trwa remont odcinka od Alei Wojska Polskiego do obecnego dworca PKS. Po świętach wielkanocnych ekipy budowlane rozpoczną modernizację ostatniego odcinka ul. Kolejowej – do ul. Traugutta. Wiązać się z tym będzie zmiana organizacji ruchu, który skierowany zostanie na ulicę Grunwaldzką i Skorupki.

Na Alei Wojska Polskiego trwają przygotowania nawierzchni pod zabudowę z kostki betonowej.

Na Alei Wojska Polskiego pracownicy firmy Strabag kończą budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Obecnie po stronie wschodniej Alei od ulicy Wybickiego do drogi krajowej 22 dwie ekipy przygotowują podbudowę pod nawierzchnię z kostki kamiennej – jedna pracuje przy chodniku, druga – na głównym trakcie Alei. Po zakończeniu tych prac obie ekipy wykonają podbudowę pod nawierzchnię po zachodniej stronie ulicy wraz z ułożeniem chodnika. W trakcie remontu, aby ułatwić mieszkańcom dojście do punktów handlowo-usługowych usypane zostaną ścieżki z kruszywa. Do wykonania pozostała jeszcze instalacja elektryczna oraz monitoring. Do końca sierpnia na Alei powinny pojawić się kamienne płyty i kostka, która wyznaczy chodniki i ścieżkę rowerową wzdłuż ulicy.

Odnowiony budynek dworca PKP

Najbardziej zaawansowane są prace w budynku dworca PKP. Ten najbardziej wymagający remontu obiekt zachował swój dawny kształt, ale zewnętrznie zmienił się nie do poznania. Odrestaurowana zabytkowa elewacja nadała mu nowego wyrazu i barwy. Zdobią go nowe przestronne okna w ciemnych ramach, które idealnie komponują się z miodową elewacją. Wymieniona została też konstrukcja dachu, pokrytego nową blachą.

Jedno z odrestaurowanych wnętrz dworka PKP z zachowanym oryginalnym sufitem

W środku dworzec przechodzi całkowitą metamorfozę. Dawne ściany działowe zostały wyburzone. Po zakończeniu inwestycji podróżnym służyć będą poczekalnie, nowe kasy, część gastronomiczna oraz zaplecze sanitarne. Na piętrze powstać ma wystawa dokumentująca proces przebudowy, a docelowo opisująca historę komunikacji publicznej w Starogardzie Gdańskim.

Widok z góry na przyszła siedzibę Straży Miejskiej

Trwają prace remontowe w budynku sąsiadującym z dworcem, w którym będzie siedziba Straży Miejskiej. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe wewnątrz obiektu. Odnowiono już elewację, która wizualnie współgra z elewacją budynku głównego. Dach pokryto nową dachówką ceramiczną.

Trwa budowa dworca PKS

W bezpośrednim sąsiedztwie budynku dworca rozpoczęła się też budowa placu manewrowego i peronów służących komunikacji kołowej – autobusom PKS, MZK, przewoźników prywatnych oraz taksówek.

W czerwcu rozpocznie się budowa ronda na skrzyżowaniu ulicy Gdańskiej z ulicą Grunwaldzką i Skorupki. Potrwa do końca sierpnia.