Ponad 450 tys. zł z Funduszu Spójności Miasto pozyskało na budowę miasteczka ruchu drogowego przy Szkole Podstawowej Nr 3. Dodatkowo projekt przewiduje wyznaczenie trzech nowych przejść dla pieszych – dwóch na ul. Ks. Kalinowskiego i jednego na ul. Świetojańskiej. Jednym słowem Miasto zainwestuje blisko 700 tys. zł w poprawę bezpieczeństwa, wykorzystując jako wkład własny planowane 200 tys. z Budżetu Obywatelskiego.
– Wokół projektu budowy miasteczka rowerowego – zwycięskiego projektu 7 edycji Budżetu Obywatelskiego 2022 roku, toczyło się wiele dyskusji. Opinie na temat odłożenia inwestycji w czasie w związku z pojawieniem się możliwości uzyskania dofinasowania z Funduszu Spójności były różne, nie zawsze pozytywne. Czasem jednak trzeba przeczekać burzę, aby cieszyć się słońcem. Dzięki naszemu uporowi dzisiaj mogę ogłosić kolejny sukces Miasta – powiedział prezydent miasta Janusz Stankowiak.
Warto było poczekać
Gdy pojawiła się szansa na dodatkowe pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, władze miasta Starogard nie zwlekały z decyzją. Wstrzymały realizację projektu Budżetu Obywatelskiego. Wykorzystały przeznaczone na ten cel środki jako wkład własny i złożyły wniosek o dofinasowanie inwestycji w znacznie poszerzonym zakresie. Wniosek został pozytywnie oceniony, a Miasto otrzymało dofinasowanie w kwocie 457 tys. zł . Dzięki pozyskanym pieniądzom powstanie profesjonalne miasteczko ruchu drogowego, bogatsze niż zakładał projekt BO2022. Szkoła otrzyma dodatkowe narzędzia edukacyjne z zakresu ruchu drogowego. W okolicy pojawią się też trzy dodatkowe przejścia dla pieszych, które poprawią bezpieczeństwo dzieci uczęszczających do pobliskiej szkoły i przedszkola.
Profesjonalne Miasteczko Rowerowe
Miasteczko Rowerowe to miejsce, gdzie dzieci uczą się przepisów ruchu drogowego oraz podstaw praktycznego zachowania się w ruchu drogowym. Miasto postawiło więc na jakość, komfort i bezpieczeństwo, którym starogardzkie miasteczko ma się wyróżniać. Będzie wyposażone w zminiaturyzowane jezdnie o nawierzchni bitumicznej ze skrzyżowaniami równorzędnymi, skrzyżowaniem z drogą podporządkowaną, skrzyżowaniem z pierwszeństwem łamanym, skrzyżowaniem z ruchem okrężnym oraz skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną.
Powstaną odcinki dla ruchu jednokierunkowego i mini przejazd kolejowy. Przy jezdniach wybudowane zostaną chodniki, przejścia dla pieszych, w tym z sygnalizacją świetlną oraz przejścia wyniesione. Teren miasteczka zostanie oświetlony lampami parkowymi z oprawami LED z regulacją mocy i możliwością ograniczenia świecenia w godzinach nocnych.
Miasteczko monitorować będą dwie obrotowe kamery. Całość zostanie uporządkowana i zagospodarowana w zieleń. Miasteczko ozdobią drzewa, krzewy i trawniki oraz elementy małej architektury – ławki, kosze na śmieci, tablica z regulaminem i stojaki na rowery. Na obszarze przeznaczonym do nauki jazdy na rowerze pojawią się znaki drogowe pionowe i poziome wszystkich grup: ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne i uzupełniające. Jako niezbędny element wyposażenia, w miasteczku pojawi się też stacja napraw rowerów.
Zalety nowego projektu
– Tak dopracowana w szczegółach budowa Miasteczka Rowerowego umożliwi mieszkańcom Starogardu Gdańskiego przeprowadzanie profesjonalnych zajęć praktycznych, wzmocni system edukacji szkolnej w zakresie problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego i zdobywanie doświadczenia do prowadzenia rowerów na drogach publicznych. W Miasteczku rowerowym będzie możliwość nie tylko doskonalenia jazdy na rowerze, ale również przeprowadzenia egzaminu praktycznego na kartę rowerową dla dzieci ze starogardzkich szkół podstawowych – wyjaśnia zastępca prezydenta ds. techniczno-inwestycyjnych.
Nowoczesne narzędzia do nauki zachowania w ruchu drogowym
Dodatkowo Szkoła Podstawowa Nr 3 doposażona zostanie w narzędzia edukacyjne z zakresu ruchu drogowego przeznaczone do użytkowania w placówce. Będą to symulator roweru z wymiennym modułem UTO, dwie hulajnogi elektryczne, trenażer reakcji czasu, symulator zderzenia oraz symulator przejścia dla pieszych.
– Każda nieoczywista pomoc dydaktyczna jest niezwykle ważna i potrzebna w dzisiejszym procesie nauczania. Te narzędzia z pewnością przysłużą się do wzrostu świadomości dzieci i młodzieży w zakresie bezpiecznych zachowań na drodze – przekonuje dalej Tadeusz Błędzki.
Bezpieczeństwo pieszych priorytetem
Rozszerzając zakres inwestycji, Miasto skupiło się głownie na celach szczegółowych osi priorytetowej Programu, tj. na nadrobieniu zaległości w rozbudowie infrastruktury drogowej bezpiecznej dla użytkownika i poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przyznane dofinasowanie pozwoli Miastu na wyznaczenie dodatkowych trzech przejść dla pieszych wraz z oznakowaniem. Przejścia pojawią się w rejonie Szkoły Podstawowej nr 6 oraz niepublicznego przedszkola – dwa na ul. ks. Kalinowskiego i jedno na ul. Świętojańskiej.
– Wyznaczenie tych przejść w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo pieszych, w szczególności dzieci uczęszczających do PSP Nr 6 i przedszkola. W latach 2019-2021 zanotowano w tym rejonie 48 wypadków i aż 23 kolizje z udziałem pieszych. Poza tym funkcjonuje tu dość gęsta zabudowa jednorodzinna, która systematycznie się rozrasta, co skutkuje coraz większym natężeniem ruchu. Dlatego nie ukrywam, że bardzo nas cieszy, że udało się uzyskać dofinasowanie dla tej inwestycji. Ważnej, gdyż w znaczący sposób poprawi bezpieczeństwo w tym obszarze miasta. Wielkie podziękowania należą się zespołowi Wydziału Inicjatyw Gospodarczych za doskonale przygotowany wniosek – dodał Tadeusz Błędzki.
Wykonanie tego zadania planowane jest na rok 2023. W najbliższym czasie Miasto ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy. Jego zadaniem będzie nie tylko wybudowanie Miasteczka i przejść dla pieszych, ale również ich zaprojektowanie oraz uzyskanie wymaganych na tę budowę zgód.
– Szacujemy, że budowa rozpocznie się w drugiej połowie 2023 roku. Oczywiście, jeśli wszystkie procedury związane z jej rozpoczęciem przebiegną bez żadnych zakłóceń – poinformował wiceprezydent.
Koniecznie sprawdź także pozostałe sekcje naszej strony: