Deklaracja dostępności

Urząd Miasta Starogard Gdański zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 poz. 1440). Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego Miasta Starogard Gdański.

Data publikacji strony internetowej: 23.04.2015 r.
Data ostatniej dużej aktualizacji: 18.05.2021 r.
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń.

Ułatwienia na stronie podmiotowej starogard.pl

Strona internetowa starogard.pl posiada następujące ułatwienia:
• możliwość powiększenia wielkości liter na stronie,
• focus wokół elementów nawigacyjnych.
Mogą zdarzyć się sytuacje, że niektóre dokumenty opublikowane na stronie są niezgodne z uwagi na fakt, że:
1) pochodzą z różnych źródeł (np. skan dokumentów tekstowych nie jest możliwy do odczytania przez OCR a powinien posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie);
2) zostały opublikowane w oparciu o zasady przyjęte w innej instytucji;
3) zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Deklarację sporządzono dnia: 20.04.2020 r.
Deklarację ostatnio aktualizowano dnia: 18.05.2021 r.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
1) podwyższony kontrast (czarne tło, żółte litery);
2) możliwość powiększenia wielkości liter na stronie;
3) mapa strony.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych w przeglądarkach Firefox, Chrome, Internet Explorer, Edge, Opera.
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna

Siedziba: Urząd Miasta Starogard Gdański, ul. Gdańska 6, 83-200 Starogard Gdański. do każdego z budynków można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Siedziba Urzędu przy ul. Gdańskiej 6.

Do budynku prowadzą 4 wejścia.
Wejście główne od ul. Gdańskiej posiada parking bez wyznaczonych miejsc dla osób z niepełnosprawnością. Drzwi otwierają się automatycznie. Wejście do budynku poprzedzone jest oznaczonym stopniem, brak podjazdu dla osób poruszających się na wózku lub z wózkiem. Brak poręczy ułatwiających wejście. Nad drzwiami znacznik totupoint. Możliwość przywołania pracownika Urzędu za pomocą dzwonka, umieszczonego po prawej stronie drzwi wejściowych. Drzwi prowadzą do przedsionka, z przedsionka na wysoki parter, oznaczony jako Poziom 0. Na tym poziomie po lewej stronie jest Biuro Obsługi Klienta, pokój nr 01.
Od ulicy Gdańskiej jest możliwość wjazdu na parking od strony ulicy Adama Mickiewicza. Na tym parkingu zostały wyznaczone 2 miejsca dla osób z niepełnosprawnością. Od strony parkingu, z poziomu chodnika wejście dla osób z szczególnymi potrzebami, w tym poruszających się na wózku lub z użyciem wózka do budynku Urzędu Miasta oraz drugie wejście do części budynku, w którym funkcjonuje Urząd Stanu Cywilnego. Wejście do budynku dla osób ze szczególnymi potrzebami zostało oznakowane znacznikiem totupoint, drzwi otwierają się automatycznie. Po wejściu, na lewo winda. Wejście do Urzędu Stanu Cywilnego zostało oznaczone znacznikiem totupoint. Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie. Wejście poprzedzone jest stopniem, bez poręczy, dodatkowe utrudnienie mogą stanowić filary dachu nad wejściem.
Czwarte wejście do urzędu, z poziomu chodnika z podjazdem znajduje się z poziomu parkingu wewnętrznego od strony ulicy Juliusza Słowackiego.
Budynek jest wielopoziomowy, 3 kondygnacyjny.
W budynku zastosowano oznaczenia w alfabecie brajla, oznaczenia kontrastowe, znaczniki totupoint, tablice tyflograficzne dla osób niewidomych i słabowidzących z oznaczeniami w języku brajla oraz oznaczenia NFC pomieszczeń. Zapewnia się zdalny dostęp do usługi tłumacza języka migowego, zainstalowano urządzenia i inne środki techniczne wspomagające słyszenie (np. stanowiskowe pętle indukcyjne). Toalety na każdym poziomie budynku, w tym 2 częściowo dostosowane dla osób z szczególnymi potrzebami: 1 na poziomie -1, po wejściu oznaczonym jako wejście dla osób z szczególnymi potrzebami oraz 1 na poziomie 1.

Dostosowanie korytarzy
Korytarze w budynku są bezkolizyjne, nie posiadają progów. Część z korytarzy charakteryzuje się małą powierzchnia manewrową, mogą wystąpić trudności w mijaniu wózków. Dla chcących załatwić sprawę w części niedostępnej dla osób poruszających się na wózkach lub z wózkiem części budynku, pracownik Urzędu może prowadzić obsługę wskazanego klienta w części dla niego dostępnej.
Dostosowanie schodów
Schody oznaczone kontrastowo, w części budynku niedostosowane.
Dostosowanie wind
Winda częściowo dostosowana.
Dostępność pochylni
Brak pochylni.
Dostępność platform
Brak platform.
Dostępność informacji głosowych
Informacje głosowe są realizowane przez wyznaczonego pracownika. W budynku są znaczniki TOTUPOINT.
Informacji udzielają pracownicy Urzędu.
Dostępność pętli indukcyjnych
W Urzędzie dostępne są w każdym Wydziale oznakowane stanowiska z stanowiskowymi pętlami indukcyjnymi.
Dostosowanie parkingów
Wyznaczono 2 miejsca dla osób z niepełnosprawnością na parkingu od strony ulicy Adama Mickiewicza. Parkingi są nieodpłatne.
Prawo wstępu z psem asystującym
Do budynków i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Dostępność tłumacza języka migowego
Dostępny tłumacz języka migowego online w czasie rzeczywistym.
Pomoc w pokonaniu większych barier w budynku
W przypadku braku możliwości dotarcia interesanta do wymaganego pomieszczenia lub pracownika, zapewnia się możliwość wyjścia pracownika do interesanta w dogodny dla niego sposób. Osobom ze szczególnymi potrzebami zapewnia się ewakuację lub ich uratowanie poprzez względną bliskość wyjścia ewakuacyjnego oraz pomoc pracowników także przy zastosowaniu krzeseł ewakuacyjnych.
Inne lokalizacje prowadzenia działalności:
1. Wydział Ochrony Środowiska, ul. Zblewska 18, 83-200 Starogard Gdański,
2. Referat Ochrony Danych, ul. Zblewska 18, 83-200 Starogard Gdański,
3. Referat Lokalowy, ul. Romualda Traugutta 56, 83-200 Starogard Gdański,
4. Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, ul. Adama Mickiewicza 1, 83-200 Starogard Gdański,
5. Komenda Straży Miejskiej, ul. Kolejowa 5A, 83-200 Starogard Gdański.
Do wszystkich budynków można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Informacje dodatkowe: Koordynatorzy ds. dostępności
Na podstawie Art.14. ust. 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1411) koordynatorami do spraw dostępności w Urzędzie Miasta Starogard Gdański zostali wyznaczeni:
1. Patrycja Bławat – Kulińska – Koordynator ds. dostępności architektonicznej;
2. Marcin Prądziński – Koordynator ds. dostępności cyfrowej.
Do zadań Koordynatorów należy przede wszystkim:
– wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do Urzędu Miasta Starogard Gdański,
– przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
– monitorowanie działalności Urzędu Miasta Starogard Gdański w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Kontakt do koordynatorów:
1. Patrycja Bławat – Kulińska, tel. (58) 530-60-98,
2. Marcin Prądziński, tel. (58) 530-61-03,
e-mail: ratusz@um.starogard.pl.
Koordynatorzy ds. dostępności podejmują działania mające na celu zapewnienie jak najlepszych warunków dostępu do usług i przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wdrożone rozwiązania są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz standardami dostępności, jednak w przypadku napotkania barier lub trudności zachęca się do zgłaszania uwag i sugestii.

Wnioski o zapewnienie dostępności
Do Urzędu Miasta Starogard Gdański (dalej „Urząd”) można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (dalej „wniosek”) oraz:
 1)      poinformować o braku dostępności;
2)      złożyć wniosek o zapewnienie dostępności;
3)      złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Zgłoszenie, o którym mowa w pkt 1, ma charakter wyłącznie informacyjny i może być złożone przez każdego klienta Urzędu.
Wniosek, o którym mowa w pkt 2, może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, tj. wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług Urzędu osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić do Urzędu z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
 Wniosek powinien zawierać
1)      dane kontaktowe wnioskodawcy;
2)      wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
3)      wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
4)      wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
 Termin realizacji
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to Urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku Urzędu jest obowiązany zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
 Złożenie wniosku
Wniosek można:
1)      przesłać na adres: Urząd Miasta Starogard Gdański, ul. Gdańska 6, 83-200 Starogard Gdański;
2)      złożyć w Biurze Obsługi Klienta, pokój 01, w godzinach funkcjonowania Urzędu;
3)      przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl);
4)      przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: ratusz@um.starogard.pl
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynatorów ds. dostępności.
 Tryb odwoławczy
W przypadku gdy Urząd nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
1)      w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy), albo
2)      w terminie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
3)      z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności
– wnioskodawca ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa PFRON.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin, o którym mowa w pkt 1 lub 2, albo od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3.
Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych Urzędu lub ich elementów może
1)      poinformować o braku dostępności;
2)      złożyć żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej;
3)      złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
 Żądanie powinno zawierać
1)      dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
2)      wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu, które mają być dostępne cyfrowo;
3)      wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
4)      wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
 Termin realizacji
 Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu nie może nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, to Urząd niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności cyfrowej, jednak nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem Urzędu powiadamia osobę występującą z żądaniem o jej przyczynach i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu wraz z uzasadnieniem.
 Złożenie żądania
Żądanie można:
1)      przesłać na adres: Urząd Miasta Starogard Gdańska, ul. Gdańska 6, 83-200 Starogard Gdański;
2)      złożyć w Biurze Obsługi Klienta, pokój 01, w godzinach funkcjonowania Urzędu;
3)      przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl);
4)      przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: ratusz@um.starogard.pl.
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynatora ds. dostępności.
 Tryb odwoławczy
W przypadku gdy:
1)      Urząd odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu, wskazanych w żądaniu, albo
2)      osoba występująca z żądaniem odmówi skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu, osoba występująca z żądaniem ma prawo do złożenia do Urzędu skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytania niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości pliku i problemu itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich praz Prezesa PFRON.
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.