Mówiąc „full service” mowa oczywiście o starogardzkim autoryzowanym dealerze amerykańskiej marki FORD – „Ford Gołębiewski”. 14 lutego salon samochodowy odwiedził prezydent miasta Janusz Stankowiak. W ramach cyklicznych spotkań z przedsiębiorcami zaprosił go właściciel firmy Grzegorz Gołębiewski.
Spotkania mają na celu przybliżyć władzom miasta strefę działania miejscowych firm, zwłaszcza tę „poza szyldem” – jak powiedział Grzegorz Borzeszkowski prezes Starogardzkiego Klubu Biznesu- Związku Pracodawców, organizatora tych spotkań. To też okazja do rozmowy o gospodarce, kierunkach rozwoju miasta i konkretnych potrzebach właścicieli firm.
We wtorkowym spotkaniu prezydentowi towarzyszył jego zastępca Przemysław Biesek-Talewski oraz naczelnik Wydziału Inicjatyw Gospodarczych Tadeusz Błędzki. Starogardzki Kub Biznesu-Związek Pracodawców reprezentował Grzegorz Borzeszkowski. Gościli ich Grzegorz i Barbara Gołębiewscy oraz Piotr Gralewicz z firmy „FORD Gołębiewski”.
Potrzebna branżowa szkoła zawodowa
Podczas spotkania dużo uwagi poświęcono kwestiom zatrudnienia. Grzegorz Gołębiewski zwrócił uwagę na pogłębiający się w mieście problem ze znalezieniem fachowców do pracy jak np. mechaników, lakierników czy blacharzy.
– Od 2 lat nie mamy już chętnych lakierników na praktyki. Kiedyś w Starogardzie było Technikum Samochodowe. Szkoda, że je zlikwidowano – powiedział właściciel Forda – Przydałaby się w Starogardzie szkoła branżowa, która uczyłaby młodych ludzi zawodów, wynikających z potrzeb rynku pracy.
Grzegorz Borzeszkowski zaznaczył, że nie wystarczy samo wykształcenie. – Trzeba jeszcze sprawić, żeby taki pracownik chciał tu zostać i pracować. Poinformował, że przedsiębiorcy rozpoczęli rozmowy na temat utworzenia prywatnej szkoły zawodowej. Zdają sobie bowiem sprawę z zagrożeń. Wielu młodych ludzi albo wyjeżdża za granicę albo korzysta z ofert pracy większych miast. Coraz lepsza komunikacja ułatwia im korzystanie z tamtejszych ofert. Dlatego podkreślił – potrzebujemy systemowych rozwiązań opartych na współpracy samorządowców i lokalnego biznesu. Miasto dba o to, aby Starogard był miejscem przyjaznym do życia, my zaś – przedsiębiorcy – musimy zadbać o dobre warunki zatrudnienia i rozwoju.
Ford Fokus w czołówce najpopularniejszych aut
Spotkanie w salonie samochodowym nie mogło obejść się bez rozmów na temat motoryzacji. Grzegorz Gołębiewski przedstawił prezydentowi wyniki sprzedaży i rejestracji nowych aut w Polsce. – Konkurencja na rynku motoryzacyjnym jest bardzo duża – powiedział. – W Europie funkcjonuje 49 marek, ale Ford nadal utrzymuje się w czołówce. W Anglii jego sprzedaż stanowi 25% udziałów, co oznacza, że co czwarty Brytyjczyk jeździ Fordem. W Polsce ten procent wynosi siedem procent. Nadal najlepiej sprzedaje się Ford Fokus.
Właściciel Forda podkreślił, że wpływ na wzrost zakupu nowych aut ma niewątpliwie program tzw. „wynajmu samochodów”. – Najem może trwać od roku do 4 lat – tłumaczył właściciel. – Po umownym okresie najemca może auto wymienić na nowe i dalej wynajmować. Poza tym w dzisiejszych czasach nowe auta już nie tracą tak na wartości jak 3 lata temu – dodał Gołębiewski. – To wynika z większego popytu na samochody używane, chociaż z drugiej strony jest coraz mniejsze zainteresowanie autami sprowadzanymi z zagranicy.
W czasie spotkania biznesmeni zauważyli i podkreślili pozytywne znaczenie zmian, jakie zachodzą w mieście. Dopytywali się o rozpoczęcie budowy węzła kolejowego. Padły też konkretne pytania w sprawie działań na rzecz ochrony środowiska, poprawy jakości dróg (zwłaszcza powiatowej – ulicy Lubichowskiej i budowy ścieżki rowerowej na niedokończonym odcinku) oraz drogi składania wniosków do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Klika faktów z historii firmy
Pierwszy salon marki Ford otwarty został w Starogardzie dokładnie 19 lat temu. W 1997 roku Grzegorz Gołębiewski uzyskał autoryzację marki i zaraz na początku kolejnego roku uruchomił sprzedaż. Dwa lata później firma rozszerzyła swoją działalność o stację kontroli pojazdów, po trzech kolejnych latach – powstał Autoryzowany Zakład Napraw Nadwozi. W 2005 roku firma się rozbudowała, powiększając salon samochodowy. Rok później w Elblągu, pod szyldem „Ford Gołębiewski” powstał drugi punkt sprzedaży i serwisu. W 2011 roku firma poszerzyła swoją działalność o markę SUZUKI, której Autoryzowany Salon oraz Serwis mieści się w Elblągu.
Na zakończenie spotkania tradycyjnie prezydent zwiedział salon samochodowy, nie kryjąc ciekawości wystawionymi w nim autami.